Architecten
Buro
Van
Griensven

Over

Onze samenleving wordt snel complexer. Analoge, vertrouwde standaarden en uitgangspunten zijn achterhaald. Ondernemen versnelt in rap tempo onder invloed van informaticatechnologie en tegenstrijdig aan onze hightech communicatie en mobiliteitstechnologie wordt de wereld alleen maar afstandelijker en ontoegankelijker. Beleid en regelgeving roept steeds meer vraagtekens op ondanks de inspanning naar vereenvoudiging, waardoor het maken van keuzes en nemen van beslissingen voor particulieren, ondernemers en beleidmakers almaar ingewikkelder wordt. Waar voorheen een eenvoudige oplossing voorhanden lag worden ontwerpers en architecten nu geconfronteerd met multidisciplinaire criteria en tal van variabelen.

Het begint altijd bij u. De initiatiefnemer, die vooral op zoek is naar een adequate oplossing, maar zich geplaatst ziet voor complexe vraagstukken als duurzaam bouwen, dynamische samenwerkingen, rendabeler ondernemen, circulaire ontwerpen en multidisciplinair denken. Als toekomstgericht ontwerper bureau wil van Griensven vooral een creatief klankbord zijn, een aanspreekpunt die de juiste richting geeft aan het project en verbinding legt tussen de juiste disciplines, participanten en stakeholders. Dat is de garantie voor succes.

Van Griensven, gestart in 1986, is als ontwerpbureau grafisch, architectonisch en marketing technisch gekleurd. Zij waren het eerste ontwerpbureau in Nederland dat de kracht zag van een integraal ontwerpproces door grafische en ruimtelijke vormgeving te koppelen met toegepaste marketing. Vorm volgt inhoud en inhoud vormt de mens. Deze ontwerpwijze is door de jaren uitgegroeid tot een zelfstandig product van multidisciplinair denken en ontwerpen. Daardoor werken wij als bureau in een netwerk van specialisten en voor een breed scala aan opdrachtgevers. 

Ieder initiatief start met een pre-formele fase waarin de haalbaarheid en strategie van aanpak van het project beoordeeld wordt. Van Griensven helpt zijn opdrachtgevers vooral als een inspirator, een bedrijfskunstenaar die sterk is in concept- en procesontwerp. Puu de vorm duiden vanuit betekenisvolle inhoud. Woord en beeld ineen. 

‘Vorm volgt inhoud en inhoud vormt de opdrachtgever en gebruiker.’

CONCEPTONTWERPEN

Als ontwerper wordt je vaak gevraagd gericht, lineair, in te gaan op een initiatief of project. Een snel complexer wordende samenleving en economie verlangd echter van de ontwerper een meer veelzijdige benadering. Het conceptuele denken en ontwerpen is dan op zijn plaats.

Als conceptueel denker en ontwerper zie je het vraagstuk eerder in beelden en associaties die het grotere geheel laten zien. Voor de opdrachtgever is dat voordelig, omdat reeds in een begin stadium beeld gegeven wordt aan het eindproduct. Door terug te ontwerpen naar het detail krijgt men snel beeld bij relevante aanpassingen, budget en het inschatten van een planning.

Als opdrachtgever wil je verschillende perspectieven van een vraagstuk beoordeeld zien, voordat je verder investeert. Als conceptontwerper ben je nieuwsgierig en wordt je uitgedaagd door het onbekende en het onzichtbare en ben je op zoek naar de onderlinge verbanden. Het multidisciplinair denken en ontwerpen past precies in de energie van deze samenwerking. 

Van Griensven heeft projecten in diverse branches gerealiseerd; logistiek, lager overheid, recreatie & binnenstedelijk gebied, landelijke retailorganisaties, horeca in branchevreemde omgeving, vastgoed, participatieprojecten, dagrecreatie, kunst en bedrijfsleven, herbestemmingsprojecten en circulair bouwen.

‘Als het vraagstuk vaag is, brengt van Griensven helderheid.’

Natuur & Mens

Participatie

Leefwijze

ARCHITECTUUR

Sociologie, economie en informatica technologie domineren een complexer wordende samenleving. Groeiende thema’s zijn tijdelijkheid, duurzaamheid, flexibiliteit en autonomie van de gebruiker. De kwaliteit, en de verhouding, tussen stedelijke en natuurlijke omgeving zijn daarin leidend. De architect heeft met  deze voorwaarden rekening te houden. Hij ziet zich 

geconfronteerd met gedragsverandering van de gebruiker van ruimte, milieutechnische regelgeving, klimaatvoorwaarden, energieprestatie eisen en tal van bouwtechnische ontwikkelingen in techniek en materiaalgebruik. 

Juist daarom staat los van deze maatschappelijke en technische ontwikkelingen de opdrachtgever bij van Griensven centraal. Vanuit de opdrachtgever zijn specifieke pakket van eisen wordt er vorm gegeven aan het ontwerpproces. Een proces dat tot een passende leef- en werkomgeving moet leiden. Ruimte die bij de directe omgeving aansluit en bij de wensen van de opdrachtgever. 

Ieder project is uniek. Daarom hanteert Van Griensven een multidiciplinaire werkwijze. Zij garanderen een kundig netwerk van vakkundige partijen, die bijdragen aan een creatief doch praktisch ontwerp- en bouw-proces. Ieder project verlangd haar eigen toenadering en kennisniveau. Daarom stemt van Griensven deze samenwerkingen af op de complexiteit, de grote en budget van haar projecten.  

‘Ieder project is uniek. Van Griensven hanteert daarom een multidisciplinaire aanpak.’

PRODUKT

Interieur ontwerpen is een streven naar harmonie, gebruiksvriendelijkheid en leefbaarheid. Van Griensven streeft naar eenheid in beleving en stijl. Standaarden in de meubel- en product industrie passen dan soms niet. Opdrachtgevers wensen een eigen stijl, een unieke invulling te geven aan hun gebruiksruimten. Van Griensven biedt hen dan de gelegenheid om vanuit het interieurontwerp passende eigen unieke producten  te ontwerpen, die aansluiten bij de ontworpen vormentaal. Ontwerpen variëren dan van zitmeubels, vitrines, wandrekken, kantoormeubilair, verlichting, kunst, gebruiksvoorwerpen en hang- en sluitwerk. Het Idee daarbij is vanuit het grote geheel het detail vorm te geven, waardoor de beleving van ruimte persoonlijk wordt.

‘De kunst is vanuit het grote geheel de beleving van product en ruimte een persoonlijk toets te geven.’

IDENTITEIT

Ieder project groot of klein heeft een eigen identiteit. Je kan zeggen:”Iedere persoon, bedrijf, vereniging, Stichting of organisatie heeft een eigen gezicht.” Dat is de reden geweest dat van Griensven in 1988 een bureau voor grafische en ruimtelijke vormgeving werd. De overtuiging dat je een organisatie of bedrijf en zelfs een ruimtelijk project grafisch en ruimtelijk integraal benaderd is nog steeds leidraad in onze aanpak. De grafische uitdrukking zegt veel van de allure van het ruimtelijk project. Andersom is het ruimtelijk aspect voeding en verdieping in het grafische pallet. Beide disciplines verrijken elkaar en beide zijn verpakt in maat, vorm en kleur.

Ook hun psychologische en filosofische achtergronden raken elkaar en sluiten bij de policy van het bedrijf of projectaanpak aan.

Implementeren van een identiteit op een huisstijl in mobiliteit, gebouwen, interieuren en binnen de marketing of personeel gedrag vraagt om een holistische benadering van het vraagstuk. Identiteit kruipt onder de huid van het bedrijf en project en voedt het van binnenuit.

‘Belangrijk is dat de initiatiefnemer(s) zich herkennen in de aanpak en uitingsvorm.’